Zalmhaventorens Rotterdam
Project | Zalmhaventoren Rotterdam. |
Jaar | 2018-2022. |
Locatie | Rotterdam |
Poedercoating | SEASIDE voorbehandeling en Alesta® SuperDurable poedercoatings. |
Engineering/produceren/monteren gevelbeplating | Aldowa. |
Toepassing | Raamkaders midrise torens, balkons high rise toren. |
Architect + imagery | KAAN Architecten, Dam & Partners, Kees Christiaanse Architecten & Planners. |
Oppervlaktebehandelaar | Schoen Poedercoating B.V. 12.000 m2 raamkaders, 2.544 m2 balkons. |
Ongekende hoogte aan de voet van de Erasmusbrug.
Rotterdam wordt niet voor niets het 'Manhattan aan de Maas' genoemd. Iedereen die de stad weleens bezoekt, weet dat er al behoorlijk wat wolkenkrabbers staan. En of je het nu een fraai aangezicht vindt of niet, uniek is het wel.
Eind 2018 is de bouw gestart van de Zalmhaventorens en hiermee bereikt Rotterdam een nieuwe hoogte. De toren meet straks 218 meter en even ter vergelijking: Rotterdams icoon De Euromast is 185 meter hoog. De Zalmhaventoren is daarmee niet alleen het hoogste gebouw van Rotterdam maar ook van de Benelux.
De toren komt in het Scheepvaartkwartier te staan, aan de voet van de Erasmusbrug en in het centrum van de stad. In het complex komen 256 appartementen met op de top een panoramaterras. Naast de Zalmhaventoren verrijzen twee geschakelde gebouwen van 70 meter hoog met 196 appartementen en 33 eengezinswoningen.
Levendigheid voorop
De hoge toren is ontworpen door Dam & Partners Architecten. De twee lagere torens door KAAN Architecten. De twee flankerende torens vormen een visuele trap naar het lager gelegen Scheepvaartskwartier.
Uitgangspunt voor de ontwerpen is dat de onderste verdiepingen van de verschillende gebouwen levendigheid moeten toevoegen aan het straatbeeld. Zo is er meer openheid in de entrees van de torens aangebracht. Doordat de terrassen en balkons aan de straat- en parkzijde worden gerealiseerd, wordt de levendigheid en beleving van de buitenruimte verder versterkt.
Dubbellaags poedercoatsysteem voor raamkaders en balkons
Al in een vroeg stadium ontstond er een nauwe samenwerking tussen EUROLACKE en Schoen BV. Er werd uitgebreid stilgestaan bij de materiaalkeuze en de gewenste functionaliteiten in combinatie met de kleur en glans van de poedercoating. Welk poedercoatsyteem voldoet aan de gestelde esthetische eisen, de omgeving en de verwachte levensduur?
De keuze valt op een dubbellaags poedercoatsysteem; SEASIDE voorbehandeling, een epoxy polyester primer als eerste laag en EUROLACKE SuperDurable poedercoatings als finish.
Voorbehandeling
Een goede voorbehandeling van het aluminium zorgt ervoor dat de poedercoating op de juiste wijze zal hechten en minimaliseert de kans op corrosie. Bij het gebruikelijke beitsproces, volgens Qualicoat, wordt 1 gr. p/m2 verwijderd van het substraat. Echter bij de toegepaste SEASIDE voorbehandeling wordt 2 gr. p/m2 van de buitenste laag van het aluminium verwijderd. Hiermee wordt de natuurlijke oxidehuid weggebeitst en wordt tegelijkertijd het bovenste laagje van het materiaal verwijderd waarin zich de meeste verontreinigingen bevinden. Vervolgens wordt er chroom 6 vrij gepassiveerd. Dit proces zorgt voor een optimale hechting van de primer laag.
Als tweede beschermende laag en afwerking zijn Alesta® SuperDurable poedercoatings toegepast.
SuperDurable poedercoatings zijn Qualicoat Class 2 gecertificeerd, Qualicoat is een kwaliteitslabel dat zich richt op proces- en productkwaliteit van poedercoatings op aluminium en gevelbouw. Qualicoat Class 2 poedercoatings hebben als kenmerk dat ze vuilaanhechting en verkleuring tegengaan. Hierdoor wordt de levensduur van aluminium constructies aanzienlijk verlengd en worden onderhoudskosten sterk gereduceerd.
Beeldmateriaal: KAAN Architecten en Aldowa.